In onze onderwijsprogramma’s verbinden we regionale geschiedenis en het culturele erfgoed

PRIMAIR ONDERWIJS

Voor het P.O. zijn twee programma’s ontwikkeld; “Knoop eens een banaan om je voeten” (groep 3/4) en “Schoenverhalen” (groep 7/8). De programma’s sluiten op elkaar aan en passen prima in een doorlopende leerlijn.

De programma’s worden aangeboden in modules die scholen als compleet project of los in combinatie naar keuze kunnen afnemen.

In de programma’s worden sporen van de regionale leder- en schoenindustrie verduidelijkt aan de hand van een alledaags gebruiksvoorwerp; de schoen. Hierbij wordt dieper ingegaan op de herkomst, eigenschappen en duurzaamheid van materialen waarvan schoenen gemaakt kunnen worden. Een heel scala aan materialen trekt voorbij. Niet alleen leer dat afkomstig is van dierenhuiden maar ook nieuwe materialen die gemaakt zijn van bijvoorbeeld bananenschillen en mango’s.

Voor groep 3/4 ligt de nadruk op de materialen zelf, waarbij ook het begrip duurzaamheid aan bod komt. De modules bestaan uit: A. Digitaal lesmateriaal voor de leerkracht. B. Een rondleiding door het museum naar keuze over schoenproductie of over schoenmode. C. Leskist met schoenen en schoenonderdelen van diverse materialen. D. Workshop

Voor groep 7/8 ligt de nadruk op schoenen en duurzaamheid. Innovatieve materialen komen aan bod. Na een korte herhaling en aan de hand van sporen van het erfgoed in Waalwijk wordt ingegaan op het leven tijdens de Industriële Revolutie. Aan de hand van de schoen als alledaags gebruiksvoorwerp worden duurzaamheid, innovatie, de ecologische voetafdruk en mode en identiteit behandeld. De modules bestaan uit: A. Digitaal lesmateriaal voor de leerkracht. B. Een rondleiding door het museum naar keuze over mode en identiteit of over materialen en het productieproces van schoenen. C. Zoek- en ontdekkaarten. D. Workshop

Dit aanbod is naar wens aan te passen.

VOORTGEZET ONDERWIJS

SCHOENENWERK is een programma voor het VMBO en klas 2/3 van het Havo/ VWO. Dit programma is modulair opgebouwd, waarbij onderdelen onderling kunnen worden ingeruild. Hiermee kan de docent zelf het programma vormgeven en aan laten sluiten op één of meerdere vakken, thema’s en onderwerpen en organisatorische wensen.

De deelprogramma’s zijn opgebouwd uit een voorbereidende les op school, museumbezoek en een verwerking les en/of reflectie op school. De programma’s worden modulair en hybride aangeboden, waarbij onderdelen online, op school en/of in het Schoenenkwartier kunnen worden gedaan. Elk deelproject gaat uit van drie verschillende invalshoeken met aandacht voor duurzaamheid en innovatie. Hierdoor sluiten de projecten aan bij Beeldende Vorming, Erfgoed, Burgerschap, Aardrijkskunde en Geschiedenis en snijden thema’s aan zoals: gendergelijkheid, identiteit, globalisering en industrialisatie.

In How it’s made leren en ontdekken de leerlingen wat ervoor nodig is om schoeisel te maken. Het proces van ontwerp tot uitvoering wordt door de leerlingen ervaren in verschillende onderzoeksopdrachten, waarbij het experiment voorop staat. De drie invalshoeken zijn: maakproces, materiaal en productieketen.

In Why it’s made staat identiteit centraal en de invloed van gender, cultuur, landschap, functie en ergonomie op het ontwerp en product. Leerlingen onderzoeken aan de hand van modetrends, modellen, materialen en technieken hoe zij naar zichzelf, de ander en de schoenenindustrie kijken.

MBO

We ontwikkelen een jaarprogramma gebaseerd op vaste thema’s uitgaande van ‘het maken’, gekoppeld aan de wisselende tentoonstellingsthema’s en andere onderzoeksvragen.

We verbinden het verleden met het heden door in het kenniscentrum de oude maakwijzen en technieken toe te lichten.

Verdwenen schoenmaak technieken worden getoond en uitgelegd, voor gedaan door onze vrijwilligers: zeer ervaren schoenmakers die altijd in de maak industrie gewerkt hebben. Het begrijpen en maken van deze oude technieken is inspirerend voor de jonge generatie (schoen)makers.

In de Maaklabs op de begane grond wordt meer de focus gelegd op ‘het schoenmaken van de toekomst’: de nieuwe generatie ontwerpers werkt hier aan projecten die inzichtelijk zijn voor de bezoeker. Op deze manier delen we onze kennis.

Duurzaamheid en innovatie zijn hierbij belangrijke thema’s.

Door middel van opdrachten in het Schoenenkwartier delen we onze kennis en collectie. In het kenniscentrum doen we dit door middel van objecten en leeralternatieven in de materialenkast en een uitgebreide bibliotheek. Deze schat aan informatie is vrij te gebruiken door studenten en bezoekers.

De leerlingen werken aan de hand van een instructiekaart. Deze instructiekaarten zijn ingedeeld op een maakwijze of techniek zoals mocassin maakwijze, houten pen constructie, canasta maakwijze, cuir bouilli techniek, western stiksel decoraties, ströbel constructie en kuipzool stikken. Op deze kaart vind je de achtergrondinformatie, uitleg over de techniek, machines, gereedschap en materialen.

Een QR-code verwijst naar verdiepende filmpjes.

Bij de tijdelijke tentoonstellingen worden bijpassende instructiekaarten ontwikkeld die aansluiten bij de tentoonstelling.

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen gehouden in verschillende ruimtes binnen het Schoenenkwartier:

  • Museum; rondleiding passend bij het thema
  • Kenniscentrum; onderzoek
  • Maaklabs; proefjes maken/uitvoeren
  • Auditorium; inhoudelijke film, verdieping van het onderwerp

 

Voor vragen of een programma op maat mail naar [email protected]