Put On Your Red Shoes
Put On Your Red Shoes

Van Elton John tot Beyoncé, van de Spice Girls tot MF Doom, van de gabbercultuur tot aan de dancehall scene; allemaal hebben ze een plekje op het Put On Your Red Shoes podium. Een feest der herkenning voor jong en oud, dat tegelijk de vraag oproept: wat zeggen schoenen over muzikale voorkeur en identiteit?

IDOL

Spectaculaire en extravagante schoenen onderstrepen de bijzondere status van artiesten. Idolen die niet meer zonder hun schoeisel kunnen en omgekeerd. David Bowie’s alter ego Ziggy Stardust kan niet zonder de rode platformlaarzen. Lady Gaga tilt zichzelf naar grote hoogtes met de meest bijzonder hakken. En andersom kunnen artiesten van alledaagse mode iets bijzonders maken. Kijk maar eens goed naar de loafers van Elvis Presley. Zouden deze zo iconisch zijn als hij geen ‘Blue Suede Shoes’ zong, terwijl zijn heupen grensverleggende moves maakten?

ICON

Hoewel schoenen belangrijk zijn voor de identiteit van artiesten, spelen artiesten en muziek op hun beurt ook een sleutelrol in de beeldvorming van schoenenmerken. Door de associatie met bepaalde muzikanten zijn sommige merken zelf inmiddels zo iconisch geworden, dat ze bij het officieuze uniform van muziekstijlen zijn gaan horen. Stoere Dr. Martens, van origine werklaarzen, konden niet ontbreken in de kast van een punker maar bewijzen anno 2022 hun street style potentieel op festivals als Coachella en ons eigen Dance Valley. Liefhebbers van reggae en dancehall, met name in Jamaica, zweren bij Clarks. En de New Yorkse rapformatie Run DMC zweepte het publiek op om hun Adidas schoenen uit te trekken en in de lucht te houden.

INFLUENCER

Inmiddels zijn schoenmerken zich maar wat bewust van de lucratieve kracht van muzikanten. Ze staan symbool voor succes, populariteit en rijkdom. De banden tussen merken en wereldsterren worden alleen maar inniger. Merken als Nike en Reebok geven zelf opdracht tot muziekproducties. Daarnaast strikken ze artiesten niet meer alleen als het gezicht van campagnes, maar laten ze hen mee ontwerpen. En voor de muzikant is een dergelijke collab ook erg lucratief. De artiesten weten net zo goed dat ze influencer zijn. Zij kunnen via social media hun doelgroep direct bereiken. Het is daarom niet vreemd dat muzikanten steeds vaker zelf een merk oprichten. Zo is Ye (West) met zijn merk Yeezy een bijzonder invloedrijke speler geworden op het sneakerveld, terwijl Katy Perry haar eigen speelse en humoristische stijl aan de man brengt via haar schoenenmerk Katy Perry Collections.

 

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door Mondriaanfonds, VSB Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds Noord-Brabant, M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting, Rabobank Stimuleringsfonds en Gemeente Waalwijk.

Adidas was onder de indruk van Run DMC

De verschijning van reggae DJ en producer Dennis Alcapone op de cover van zijn LP Guns Don’t Argue (1971) wordt gezien als de eerste referentie aan Clarks in de Jamaicaanse muziek. Het bekendste voorbeeld is echter de relatie van hiphopgroep Run DMC met het Duitse sportmerk Adidas. In 1986 bracht de New Yorkse rapformatie hun album Raising Hell uit met daarop het nummer My Adidas; een ode aan hun geliefde Superstars. Aanvankelijk werd deze liefde niet beantwoord. Een concert dat de rapgroep gaf in Madison Square Garden, New York, op 19 juli 1986 vormde echter een keerpunt. Medewerkers van Adidas zagen hoe Run DMC het publiek opzweepte om hun Adidas schoenen uit te trekken en in de lucht te houden. Een oproep waaraan fans gretig gehoor gaven. Adidas was onder de indruk en gaf Run DMC een zogeheten endorsement deal van het ongekend hoge bedrag van 1 miljoen dollar.