Het internet was te klein toen Balenciaga afgelopen mei de ‘Paris Sneaker’ introduceerde. Een gloednieuw paar sneakers dat eruitzag alsof het al een heel leven achter de rug had.

Het internet was te klein toen Balenciaga afgelopen mei de ‘Paris Sneaker’ introduceerde. Een gloednieuw paar sneakers dat eruitzag alsof het al een heel leven achter de rug had. De schoenen werden uitgebracht in een gelimiteerde oplage van 100 stuks voor een bedrag van maar liefst 1850 dollar. Zoals op Twitter werd opgemerkt: je kunt beter Converse kopen, ermee door de modder lopen en ze vervolgens aan je hond geven, dan ben je goedkoper uit. Overigens kon je ook bij Balenciaga terecht voor minder exclusieve en – minder kapotte – sneakers van Balenciaga, waarvoor je een luttele 625 dollars neer moest tellen.

 

Het Leger des Heils ging met deze controversiële Balenciaga campagne aan de haal en lanceerde de website Truly Destroyed. Op deze site staan échte versleten schoenen, compleet afgedragen door mensen die op straat leven. Elke schoen heeft zo zijn eigen producteigenschappen, zoals ’18 month straight worn effect’  en ‘unsuitable for all weather types’. Deze schoenen zijn via de Truly Destroyed website te koop voor 1450 euro.

In de periode van 12 september tot en met 6 november 2022 zijn deze schoenen te zien in het Schoenenkwartier in onze zogenoemde Spotlightkast. Met deze expositie willen we aandacht vragen voor de daklozenproblematiek en het belangrijke werk dat het Leger des Heils al 135 jaar verricht. Op de tekstkaartjes bij de tentoongestelde schoenen zitten QR-codes waarmee de bezoeker naar de pagina van de betreffende schoen geleid wordt. Aldaar kan een donatie gedaan worden ten behoeve van het Leger des Heils. Deze donaties tellen tegelijkertijd als een stem; de schoen die het meeste geld ophaalt, zal opgenomen worden in de collectie van het Schoenenkwartier.

De expositie is tot stand gekomen in samenwerking met reclamebureau Cloudfactory voor het Leger des Heils. De prachtige foto’s in de stijl van de Balenciaga-campagne zijn gemaakt door Carli Hermès.