Artist in residence: Maxim Verheul 

Maxim Verheul is een Nederlandse schoenenontwerper die zijn inspiratie haalt uit Nederlands cultureel erfgoed, in dit geval ‘de klomp’.

Zijn onderzoek in het Schoenenkwartier richt zich op de Nederlandse klomp en het ambacht van handmatig klompen maken, in combinatie met een hedendaagse vormgeving. Door een gelijkwaardige samenwerking te zoeken tussen traditionele klompenmakers, schoen- en productontwerpers ontstaat er een nieuwe kijk: hij gaat experimenteren met vorm en materiaal, discussiëren over de context, onderzoek doen naar lokale producties, duurzaamheid, het draagcomfort, en probeert zodoende een nieuwe vormentaal neer te zetten.

DATUM:

1 april 2024 - 1 september 2024

OVER: Artist in residence: Maxim Verheul 

Maxim Verheul is een Nederlandse schoenenontwerper die zijn inspiratie haalt uit Nederlands cultureel erfgoed, in dit geval ‘de klomp’.

Zijn onderzoek in het Schoenenkwartier richt zich op de Nederlandse klomp en het ambacht van handmatig klompen maken, in combinatie met een hedendaagse vormgeving. Door een gelijkwaardige samenwerking te zoeken tussen traditionele klompenmakers, schoen- en productontwerpers ontstaat er een nieuwe kijk: hij gaat experimenteren met vorm en materiaal, discussiëren over de context, onderzoek doen naar lokale producties, duurzaamheid, het draagcomfort, en probeert zodoende een nieuwe vormentaal neer te zetten.

Tijdens zijn residentie bij het Schoenenkwartier wil Maxim zich laten inspireren door de collectie klompen van het Schoenenkwartier en de rijke Nederlandse culturele geschiedenis vertalen naar een hedendaagse tijd of mode. Hij onderzoekt in samenwerking met het bedrijf Gerla* naar nieuwe manieren van het vormgeven en produceren van houten zolen, gebruikmakend van de nieuwste CNC frees machines van Gerla.

Maxim’s onderzoek in het Schoenenkwartier focust zich op verschillende gebieden: van lokaliteit, materiaal gebruik en experimenten (zoals welk hout, duurzaamheid, recycling, andere materiaal opties, vormen in mallen) tot nieuwe vormgeving van de bestaande klomp (wat is de betekenis van de vormgeving van de bestaande klompen, het cultureel erfgoed, de streek folklore,  andere culturen, gender) tot draag comfort en gebruiken.

Kortom Maxim doet onderzoek naar Nederlandse maakwijzen en productie methoden in het brede spectrum door gebruik te maken van nieuwe technieken zoals 3D scannen en 3D printen en in samenwerking met Gerla.

 

*Gerla is een honderd jaar oude klompenmakerij, werkend aan innovatieve nieuwe ontwerpen en met productie mogelijkheden in Nederland en Portugal.

WAT IS ER NOG MEER TE DOEN?