De Klomp in het zonnetje deze zomer
Waalwijk – 19 juli – Vraag willekeurige toeristen waar ze aan denken bij Nederland en de kans is groot dat ze klompen noemen. De oer-Hollandse klomp wordt gedurende de zomer in het zonnetje gezet in het Schoenenkwartier;
met jonge ontwerpers, workshops en het gedachtengoed van het Ambachtenlab.
Jonge ontwerpers hebben de klomp herontdekt en presenteren in het “Bodehuisje”. Werk van de nieuwste generatie Nederlands creatief talent, die hun werk onlangs hebben gepresenteerd in de graduate shows van bijvoorbeeld ArtEZ, zullen hier een plekje krijgen. De populariteit van de zogenaamde ‘ugly shoe’, met veel op de klomp geïnspireerd schoeisel, kent momenteel een enorme opleving. Crocs, al dan niet de ontwerpen van Salehe Bembury, een kikkerklomp van JW Anderson x Wellipets en de klompen met hak van Bottega Veneta; er is op het moment geen ontkomen aan.
Daarnaast tonen we een project van het Ambachtenlab, waarin het traditionele ambacht van de klomp is onderzocht, om te komen tot een proces wat geschikter is voor de huidige tijd. In dit onderzoek stond de digitale cultuur centraal. Welke rol kunnen ambachtslieden spelen in het digitaliseren van cultureel erfgoed en wat betekent dit voor de vorm van de klomp?
Het Ambachtenlab is ontwikkeld in de Museumfabriek in Enschede, met Klompenmakers Martin Dijkman en Daniël Koster, productontwerpers Marijke Bruggink en Thomas van den Bliek en student Beeldende Vorming van ArtEZ Willemijn Doornebos.
Gedurende deze klompen expositie zullen er diverse activiteiten in het Schoenenkwartier georganiseerd worden waarin de klomp centraal staat. In het Kenniscentrum is het mogelijk om klompen te beschilderen. Voor wie zin heeft in een grotere uitdaging, kan vanaf eind augustus terecht bij de Brabantse klompenmaker Nicole van Aarle om zelf een klomp te snijden.