Club Zien

WAAR CREATIVITEIT, VERBEELDING EN VERWONDERING SAMENKOMEN

WAT IS CLUB ZIEN?

Club Zien is een samenwerkingsverband tussen Het Noordbrabants Museum, Design Museum Den Bosch, Stedelijk Museum Breda, Van Abbemuseum Eindhoven en Museum Helmond. Het doel: de musea toegankelijker maken voor vmbo-leerlingen. Door het verbinden van kunst, cultuur, erfgoed, design, geschiedenis én educatie bieden we een plek die de verwondering, verbeelding en creativiteit van leerlingen stimuleert. Vanuit Club Zien wordt in nauwe co-creatie met leerlingen en docenten een waardevol en aantrekkelijk educatief aanbod ontwikkeld. Het aanbod sluit naadloos aan op de behoeften en belevingswereld van de leerlingen én op de leerdoelen en competenties van de schoolvakken.

OGENSCHIJNLIJK
Bekijk kunst door de ogen van muziek en geluid.

Hoe beïnvloedt wat je hoort ook wat je ziet? Hoe combineren geluiden die je dagelijks hoort met kunstwerken uit het museum? Past deze muziek goed bij het werk waar je naar kijkt? Kun je zelf een soundtrack van een kunstwerk maken? Met silent disco koptelefoons op worden leerlingen uitgedaagd om op onderzoek uit te gaan en de koppeling te maken tussen wat ze horen en wat ze zien.

Bij Ogenschijnlijk gaan leerlingen, als groep maar ook in duo’s, aan de slag met het koppelen van geluiden en muziek aan beeldende kunst. Door het maken van verschillende kijk- en luisteropdrachten bekijken leerlingen de werken in het museum vanuit verschillende perspectieven. Geluiden uit het dagelijks leven die dan heel gewoon zijn, krijgen een hele nieuwe sound in de museumzalen.

Na het gedeelte in het museum gaan leerlingen in de workshopruimte aan de slag met het maken van een eigen soundtrack bij een gekozen kunstwerk.

  • Geschikt voor onderbouw vmbo (leerjaar 1 & 2)
  • Geluiden en muziek koppelen aan beeldende kunst
  • Aan de slag met silent disco koptelefoons
  • Vakoverstijgend werken aan beeldende vorming en mens & maatschappij
  • Leerdoelen:
    Leren beeldaspecten herkennen en benoemen
    Leren een eigentijds beeld van de eigen omgeving te koppelen aan beeldende kunst
    Leren communiceren
    Leren reflecteren

Praktische informatie:

  • Leerweg: vmbo, leerjaar 1 & 2
  • Duur: 1,5 uur
  • Wanneer: dinsdag t/m vrijdag vanaf 09:00 uur
  • Kosten: 1,5 uur museumles met workshop €90 per 16 leerlingen
  • Begeleiding: gratis toegang voor begeleiders, 2 begeleiders per klas
  • Voorbereiding: voorbereiding in de klas is niet nodig
  • Reserveren & info: 2 weken van tevoren via karin.timmermans@schoenenkwartier.nl 

 

OPZICHT
Kies zelf opdrachten en kunstwerken uit waarmee je je blik verruimt.

De wereld van het museum, het onderwijs en de belevingswereld van jongeren zijn voortdurend in beweging. Daarom is het van belang om deze drie pijlers voortdurend te volgen en op elkaar af te stemmen. Vandaar dat het educatief aanbod wordt ontwikkeld in co-creatie met vmbo-leerlingen én docenten. Ze worden niet alleen uitgenodigd om het museum te bezoeken, maar ook actief betrokken bij de ontwikkeling van het aanbod. Omdat vmbo-leerlingen zelf het beste weten wat ze willen ervaren en doen in een museum. En docenten het beste kunnen beoordelen wat bij de schoolvakken past. Zo zorgen we samen voor een aanbod dat niet alleen naadloos aansluit op de belevingswereld, behoeften en wensen van leerlingen, maar ook op leerdoelen, competenties en vaardigheden.

Hoe combineer je verschillende kunstdisciplines, die bij ckv aan bod komen, met elkaar in het museum? In deze museumles gaan leerlingen aan de slag met theater, design, fotografie, film, muziek, beeldende kunst en erfgoed in het museum.

Leerlingen kiezen zelf uit welke opdrachten ze maken en bij welke kunstwerken ze deze opdrachten maken. Ook kiezen ze zelf of ze liever aan de slag gaan met kijk-, denk-, doe- of tekenopdrachten. De leerling is dus aan zet! Door verschillende opdrachtkaarten worden leerlingen uitgedaagd om op andere manieren naar kunstwerken te kijken en nemen tijdens het programma verschillende perspectieven aan.

  • Geschikt voor leerjaar 3 vmbo
  • Leerlingen kiezen zelf hun opdrachten uit verschillende kunstdisciplines
  • Curriculum vervangende opdrachten passend bij ckv
  • Leerdoelen:
    Leerlingen werken aan 6 algemene onderwijsdoelen die voor ckv gelden 
    Werken aan vakoverstijgende thema’s
    Uitvoeren van opdrachten en beeldend werk
    Leren leren
    Leren communiceren
    Reflecteren op het leer- en werkproces
    Reflecteren op de toekomst

Praktische informatie:

  • Leerweg: vmbo (basis, kader, gemengd, theoretisch (mavo)), leerjaar 3
  • Duur: 1,5 uur
  • Wanneer: dinsdag t/m vrijdag vanaf 09:00 uur (vanaf maart 2023)
  • Kosten: 1,5 uur museumles met workshop €90 per 16 leerlingen
  • Begeleiding: gratis toegang voor begeleiders, 2 begeleiders per klas
  • Voorbereiding: voorbereiding in de klas is niet nodig
  • Reserveren & info: 2 weken van tevoren via karin.timmermans@schoenenkwartier.nl

     

CURRICULUM VERVANGEND

Het programma is zo ontwikkeld dat er verschillende onderdelen van ckv afgevinkt kunnen worden na het museumbezoek:

  • 1 van de 4 culturele en kunstzinnige activiteiten
  • Deze kunstzinnige activiteit resulteert in de productie en presentatie van eigen werk
  • Reflectie en verslaglegging van de culturele activiteit is ingebouwd in het programma. Dit kan gebruikt worden voor het kunstdossier.

Wij zijn benieuwd
naar je foto