SNEAKER EVOLUTION

Sneakers zijn vandaag de dag een onmiskenbaar onderdeel van ons dagelijks leven en worden door iedereen gedragen, van jongeren tot volwassenen, en van streetwear tot high fashion. Maar achter deze alledaagse schoen schuilt een wereld van innovaties, technologieën en maatschappelijke veranderingen. De tentoonstelling Sneaker Evolution, van 24 mei 2025 tot april 2026 in het Schoenenkwartier, neemt je mee op een reis door de verborgen wereld achter jouw sneakers.

EEN VOORTDURENDE EVOLUTIE
Sneaker Evolution verkent de ontwikkeling van de sneaker, van de uitvinding van de gevulkaniseerde rubberen zool in de 19e eeuw tot moderne innovaties zoals 3D-printen en upcycling. De tentoonstelling toont honderdvijftig iconische sneakers, van de Converse All Star en Nike Air Max tot de Puma Speedcat en de ON Spraylight. Deze sneakers illustreren niet alleen de technologische doorbraken die de evolutie van de sneaker hebben ondergaan, maar ook hoe deze innovaties de sportprestaties hebben beïnvloed. Tegelijkertijd belichten ze het culturele aspect van de sneaker, van hiphop tot mode. De sneaker is meer dan een schoen; het is een symbool van identiteit, verbinding en maatschappelijke veranderingen.

INNOVATIE & DUURZAAMHEID
De focus van de tentoonstelling Sneaker Evolution ligt op innovatie en duurzaamheid. Je verkent ontwikkelingen op het gebied van materialen – denk aan biologisch afbreekbare of circulaire grondstoffen – en innovatieve productiemethoden. Op de tweede verdieping van het Schoenenkwartier duik je in de geschiedenis van de sneaker, de invloed van de ontwerper ’erachter’, de persoonlijke verhalen van sneakerheads en hoe sneakers subculturen met elkaar verbinden. Beneden in het Atrium draait het om de toekomst: van repareren en upcycling van gedragen sneakers tot ontwerpen met AI en produceren met robots. Daar zie je ontwerpers aan het werk en sta je stil bij de footprint en levenscyclus van de sneakers.

WISSELENDE THEMA’S
Een deel van de tentoonstelling zal tijdens de looptijd wisselen, er zijn drie thema’s:

  • Materiaal en Re/Upcycling (mei-oktober 2025)
  • Design en Digitalisering (september 2025 – januari 2026)
  • Cultuur en identiteit (januari-april 2026)

Elk thema komt tot leven via workshops, masterclasses en presentaties van ontwerpers en experts zoals Material Sense, Isabel Wolfs en Studio Hagel. Voor zowel professionals als studenten, maar ook voor sneakerheads en zijn er hands-on workshops, educatieve projecten en creatieve competities.

Foto credits: Barbara Medo | Grafisch ontwerp: fffunction studio

Wij zijn benieuwd
naar je foto