Verjaardagscadeau

Het Schoenenkwartier viert haar eerste verjaardag door een aantal bijzondere, recente schenkingen in het zonnetje te zetten. Deze schenkingen zijn niet alleen een cadeautje voor het Schoenenkwartier, maar vooral ook voor het publiek!

DATUM:

6 juni 2023 - 30 juli 2023

OVER: Verjaardagscadeau

Het Schoenenkwartier viert haar eerste verjaardag door een aantal bijzondere, recente schenkingen in het zonnetje te zetten. Deze schenkingen zijn niet alleen een cadeautje voor het Schoenenkwartier, maar vooral ook voor het publiek! In de Spotlightlightkast is een klein overzicht van design schoenen uit de design- en modewereld. Zoals bijvoorbeeld: songfestivallaarsjes ontworpen voor Anouk van Azzedine Alaïa en de mannensneakers met platformzool die Alessandro Michele voor Gucci ontwierp. We vestigen hiermee meteen ook de aandacht op het belang van schenkingen voor de verrijking van onze collectie. De Spotlightkast is te bewonderen van 6 juni tot en met 30 juli 2023.

Het paar muiltjes van Alexander McQueen, een van de meest belangrijke en toonaangevende moderne modeontwerpers, te zien. Vooral de ontwerpen van voor zijn vroegtijdig overlijden in 2010 zijn enorm gewild. Dit is het tweede paar McQueen schoenen in de collectie van het Schoenenkwartier.

Het Nederlandse merk United Nude, opgericht in 2003 door Rem D. Koolhaas, niet te verwarren met zijn oom de beroemde architect, staat bekend om hun uitgesproken schoenen met architectuur, design en innovatie als kernwoorden. Als een van de meest succesvolle moderne Nederlandse schoenmerken, is het als Schoenenkwartier onontbeerlijk om een goed overzicht van dit merk in de collectie te hebben. In de permanente opstelling zijn meerdere voorbeelden te vinden van het merk. Afgelopen jaar hebben we een flink aantal nieuwe stukken van United Nude mogen ontvangen.

In 1913 is Prada opgericht als een winkel gespecialiseerd in lederwaren. Vandaag de dag kun je echter voor een hele outfit bij het Italiaanse merk terecht. De schoen in de Spotlightkast is vooral erg leuk omdat het verschillende maakwijzen samenbrengt in één schoen. Het bovenwerk is een derbymolière, de tussenzool is die van een espadrille terwijl de loopzool weer een sneaker is.

Tot het einde van het afgelopen jaar zwaaide Alessandro Michele als creative director de scepter over het Florentijnse modemerk Gucci. Onder zijn leiding werd het merk nieuw leven ingeblazen. Zijn ontwerpen waren romantisch en overdadig, ze vervaagden de grenzen tussen mannelijk en vrouwelijk. Deze genderfluïde benadering leverde Gucci een enorme nieuwe schare fans op. Onder hen ook grote namen als popidool Harry Styles, die zelfs de rol van brand ambassador op zich nam. Het vervagen van grenzen keert ook terug in deze mannensneaker met platformzool, hetgeen toch eerder met vrouwen wordt geassocieerd.

Een van de meest herkenbare merken uit de geschiedenis is het Franse luxemerk Louis Vuitton. De wortels van dit merk gaan terug naar de negentiende eeuw, toen het zich specialiseerden in (leren) koffers, handtassen en accessoires. Aan het einde van de negentiende eeuw werd het wereldberoemde monogram geïntroduceerd: een in elkaar verstrengelde L en V tegen een donkerbruine achtergrond. Met de schenking van de tentoongestelde enkellaars heeft het Schoenenkwartier nu ook eindelijk een voorbeeld van deze iconische modeklassieker. 

De Tunesische ontwerper Azzedine Alaïa stond bekend om zijn scherpe snitten, ontwerpen die het lichaam volgen en leerwerk. Het belang van leer keert ook terug in het paar sandalen, waarbij zelfs de originele schoenendoos bestaat uit leer. Dit paar is het tweede paar schoenen van Alaïa in de collectie, het andere paar betreft enkellaarsjes die Anouk droeg op het Songfestival in Malmö.

Vivienne Westwood is de grande dame van de Britse mode met haar subversieve en innovatieve ontwerpen. Maatschappelijk engagement is haar ook niet vreemd. Zo zette zij zich in de laatste jaren in voor de strijd tegen klimaatverandering. Dit komt ook terug in deze pump, die het resultaat is van een samenwerking met Melissa. Dit vegan schoenenmerk gebruikt enkel plastic dat langdurig gebruikt kan worden door middel van recyclen. Ze maken gebruik van het door henzelf gecreëerde PVC genaamd Melflex. Melissa neemt schoenen die niet meer gebruikt worden ook terug in, zodat deze op een correcte manier hergebruikt kunnen worden.

Het beroemde Franse merk Hermès was oorspronkelijk een leverancier van zadels. Toen aan het eind van de negentiende eeuw andere vormen van reizen belangrijker werden, stapten ze over op koffers, tassen en overige reisaccessoires, hoewel allemaal nog steeds gemaakt van zadelleer. In de twintigste eeuw groeide Hermès uit tot een luxe modemerk met een aantal iconische producten op zijn naam, zoals de Birkin Bag, de Kelly Bag en de carrés; de kenmerkende vierkanten sjaals.

De bekendste schoenontwerper van ons land is Jan Jansen. Het Schoenenkwartier heeft al een aanzienlijk aantal schoenen van hem in de collectie, maar zo nu en dan komen er nog interessante toevoegingen beschikbaar. Zoals deze unieke schoen; een herenschoen die Jan speciaal heeft aangepast voor zijn vrouw Tonny. Echter heeft Tonny de schoenen niet kunnen dragen, omdat ze te groot bleken. Voor de schenker kwam dit goed uit: zij was in staat om het paar op de kop te tikken in de Jan Jansen winkel te Amsterdam.

Conservator: Fleur Dingen, Schoenenkwartier

WAT IS ER NOG MEER TE DOEN?

Wij zijn benieuwd
naar je mening