LEEFSPOREN: EEN MONUMENT VAN SCHOENEN EN MENSEN
In deze verzameling van opgeprikte schoenen ademt de geschiedenis van individuele mensen. Elk paar vertelt een verhaal: het slijtagepatroon onthult de sporen van een geleefd leven. Maar wie waren de dragers? Hoe hebben ze geleefd?
De mens wordt in deze context even anoniem als een vlinder in een vitrine. Hier wordt een mensenleven gereduceerd tot een statische ordening, gebaseerd op vorm, kleur, afmeting en type. Iedereen staat op gelijke afstand van elkaar. Een bepaald soort mens draagt een bepaald type schoen, en zo vinden de verschillende soorten schoenen hun plaats in gescheiden bakken. Het geheel fungeert als een monument voor mensen – geleefd of levend.
SCHOENEN EN MENSEN: EEN WEDERZIJDSE DRAAGKRACHT
Schoenen dragen een mens, en een mens draagt schoenen. Maar wat vertelt een schoen eigenlijk? Aan schoenen zijn twee functies te onderscheiden.
De eerste is een noodzakelijke: bescherming tegen de elementen en de harde ondergrond. Deze schoenen worden gekozen om hun degelijkheid, als een verlengstuk van het lichaam, bijna als een prothese. Ze worden intensief gebruikt, soms gerepareerd, totdat ze op zijn en ‘sterven’.
De tweede functie is luxe: de schoenen als expressie van identiteit en mode. Dit zijn vaak ijdele schoenen, ontworpen om gezien te worden, maar slechts kort gedragen. Ze verdwijnen al snel in de kast, een stille getuige van persoonlijke stijl en consumptie.
VAN SCHOEN TOT VLINDER
De noodzakelijke schoen leeft een volledig werkzaam leven, totdat hij uiteindelijk ‘doodgaat’. Maar in deze verzameling krijgt hij een nieuw bestaan: hij wordt geprepareerd, geordend en vastgeprikt. Als een ontpopte vlinder blijft hij bestaan, een stille getuige van het leven dat hij ondersteunde.
Zo vormen deze schoenen, ooit vol beweging en leven, een stille maar krachtige herinnering aan de sporen van de mensheid.
OVER INGE KOENEN
Inge Koenen (1965, Breda) is afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Vorming, Tilburg (1995), (studeerde van februari t/m mei ’95, Facultad Bellas Artes, Granada).
Ze snijdt, schildert, timmert, lijmt, stempelt, gutst, giet, kneedt, borduurt, tekent, naait, zaagt, schroeft, fotografeert, knipt, scheurt en verzamelt.
Haar werk omvat vooral foto’s, installaties en objecten, zorgvuldig gemaakt, met aandacht en geduld.